Ett bra avslut på säsongen



Nu är snart säsongen helt slut, i helgen som gått avslutades Scandic Cup uppe i Gällivare med de tre sista deltävlingarna. I fredags så körde vi en skatesprint på kvällen och på lördag var det en prolog på 2,5km i skate som kördes. Den prologen skulle skapa startlistan till gårdagens jaktstart i 10km klassiskt. Det har varit en framgångsrik helg för mig, i fredags åkte jag mig till en andra plats i sprinten där Jonna var helt oslagbar och bara flög ifrån oss andra med sin otroligt fina skateteknik. På lördagen så slutade jag på en femteplats 6 sekunder upp till pallen och 14 sekunder upp till Jonna som även denna dag vann i den fria stilen. Igår skulle det bli min dag, 10km klassiskt och med en otroligt härlig startposition, en startposition i riktigt jaktläge. I mål var jag först över mållinjen och det dröjde hela 28 sekunder efter min målgång innan Jonna gled in som tvåa.


I och med helgens insatts kunde jag vinna den totala cupen, tvåa blev Jonna och trea Isabell.

Det har varit en tuff helg
med tävlingsstarter sent på eftermiddagarna och timmar borttappade under nätterna. Sprinten som var på fredagen visste jag att Jonna skulle bli svårslagen i, redan i höstas visade hon att Dundrets sprintbana passar henne perfekt då hon vann över oss andra i överlägsen stil. Min resa till andraplatsen var lite blandad. I prologen så kände jag mig ganska seg och trött, hade ändå fjärde bästa tid, en placering som jag även hade under JSM sprinten där jag i finalen vann. Även i kvarten var det segt, men i semin vakande jag till lite mer och kunde på en andra plats i det heatet ta mig till en A-final. I finalen så var det fullt ös från start, jag låg på en fjärdeplats högst upp i den första backen, men jag visste sedan tidigare att det var fördel att ligga bakom när utförlöpan började och att vara bakom i den svåra, snäva kurvan innan sista backen inte var någon nackdel. Jackline som låg som andra tjej in i kurvan hade otur och gjorde ett lätt fall som gjorde att hon tappade fart och position och redan där plockade jag en placering, sedan var det en sista backe som återstod där jag var mycket stark på treans växel och tog mig upp till en andraplats som höll ända in över mållinjen. Jag är riktigt nöjd med den placeringen, känner att jag inte hade kunnat göra så mycket mer i dag då det var Jonna som fick kliva övers på pallen.

I lördagens prolog var mitt enda mål att vara så lite så möjligt efter Jonna i mål då startlistan i gårdagens jaktstart baserades på dennes resultat. Det gick ju helt okej, slutade med att jag blev distanserad med 14 sekunder utav Jonna och la mig på en femteplats i resultatlistan. Givetvis så hade jag vilja kliva upp på pallen, men som sagt det viktigaste för mig var att avståndet till Jonna inte blev större. Till gårdagens jaktstart var jag laddad till tusen då jag visste att det fanns alla möjligheter i världen för mig att sluta säsongen på ett härligt sätt, det vill säga en seger. Jag var offensiv redan från start och det fick dom andra erfara då jag redan efter 600meter var i kapp Jackline och Isabell som startade 6 sekunder före mig. Jonna fick åka 1,5km själv, sedan fick hon sällskap av mig i spåret. Jag och Jonna höll ihop nästan ett helt varv på den tuffa 5km banan, men när en av de många långa stigningarna började så ökade jag lite på farten och Jonna fick släppa. En skön känsla kan jag meddela, kände att jag hade stor koll under loppet då Jonna var nära på att släppa ett par gånger tidigare(det var min känsla i alla fall). I mål var det min tur att distansera henne och i detta lopp blev det med 28 sekunder. Min tid från detta lopp hade räckt till en sjätte tid i D21 och seger i D19-20. Givetvis handlar det om olika lopp då det är masstart/jaktstart, men roligt ändå.

Det känns som att detta med tuffa banor och klassisk stil passar mig riktigt bra, det är i skatetekniken som jag har en del att jobba på. Jag tror att det är bra för mig och Jonna att vi har varandra att kampas mot, vi är varandras motsattser i de olika teknikerna, men detta kanske gör att vi båda kommer att kunna utvecklas i våra svagare stilar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback