JSM-guld i sprint



Idag har det varit en fantastisk dag för min del i skidspåret,
det blev inget mindre än ett JSM guld för mig. Detta är mitt andra guld i min karriär och förhoppningsvis så kommer det bli fler. Förra gången det blev guld var det klassiskt samma som idag, men då var det 5km som gällde och idag var det sprint. Vi haft blandade förhållanden, på morgonen när prologerna gick så fanns det knapp några spår. Under natten så hade det fallit en hel det nysnö som ställde till det för oss i spåret. Men till dess att finalerna drog igång så hade dom dragit om spåren med pistmaskinen så då hade vi betydligt bättre spår att åka i. Idag var det klister som gällde som fäste under skidorna och vallningen skötte Lasse Johnsson åt mig. Så ett stort tack till honom, för jag hade kanonskidor under hela dagen och framför allt i semi- och A-finalen.

Hur var loppen och hur kändes kroppen? Ja det är frågan. Har känt mig förvånansvärt pigg under hela dagen, kroppen har återhämtat sig bra mellan heaten så det var ett styrkebesked. I prologen hade jag 4:e tid, kanske inte riktigt vad jag hade räknat med, men dom dåliga spåren gjorde att jag inte riktigt fick ut min stora åkning och att starta först är alltid lite speciellt, man har ingen riktigt att fästa blicken på. Efter dryga två timmars vila så drog kvartsfinalerna igång, jag gick i andra heatet och kunde på ett relativt lätt sätt vinna den. I semifinalen fick jag möta formstarka Jonna, hon vann strax före mig och vi hade en ganska rejäl lucka bakåt. Till finalen visste jag att Jonna skulle vara otroligt stark då hon hade visat sådan styrka i dom tidigare heaten, men jag visste även att jag själv var pigg och kände mig mycket stark. Starten gick och Jonna som var snabbast ut tog täten och hack i häl var jag. Upp för den första långa backen ångade vi på tätt bredvid varandra. Avgörandet kom i den sista knicksen innan upploppet där jag kunde diagonala förbi Jonna och sedan staka mig i mål som etta. Det var en så otroligt skön känsla att vinna och på tredje plats hade vi åter igen Jackline som visade att hon blivit otroligt mycket starkare i den klassiska stilen. Två från Sollefteå på pallen igen, grymt! Och inte helt oväntat blev det ett till guld för Sollefteå skidgymnasium då Evelina Settlin vann dom äldre damernas final. Nu är vi på G, 6 stycken medaljer så här långt har vårt skidgym. samlat ihop. Klubben har samlat ihop 3 stycken, då Martin Bergström tog silver idag.

Imorgon är det vilodag och då kommer vi roa oss med lite shopping. Efter dessa två tävlingar har jag vunnit presentkort på både Gina Tricot och Intersport, så har lite att handla för.


Kommentarer
Postat av: Lisa Norenius

Sen om några år när jag och mina blivande vänner sitter och biter naglarna av oss då vi ser på hur du kämpar om en första plats i något grisigt lopp med minst 8 mördarbackar så kommer jag kunna säga "jag gick i samma klass som henne" och sen när du vinner kan jag skrika "JAG ÄR VÄN MED HENNE PÅ FACEBOOK!".

2012-03-09 @ 00:34:45
Postat av: Ida

Stort GRATTIS Sofia!!!!! Så himla roligt att du fick stå högst på prispallen :)

2012-03-09 @ 12:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback