Tredje medaljen bärgad


Fotograf: Peter Kastelic

Torsdag den 17 februari så gick den tredje och sista individuella tävlingen i ungdoms OS. Under dom tidigare tävlingsdagarna hade jag lyckats ta två medaljer, ett guld och ett silver. Denna dag blev det ett brons.

Loppet kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men inte alls någon besvikelse. Var otroligt laddad på startlinjen för att ta en tredje medalj, var nästan lite väl laddad. Första varvet på 2,5km banan gick riktigt bra höll ett riktigt högt tempo och ledde vid varvningen med 1,7 sekunder före norskan Hilde Landheim, men andra varvet blev något helt annat. Fick verkligen kämpa mig runt den relativt tunga banan, jag fick kämpa med stumma ben. Tog mig i alla fall i mål som tvåa 18 sekunder efter Hilde, men bara 29,4 sekunder efter att jag krossat mållinjen blir jag nerpetad till tredje plats av slovenskan Lea Einfalt som startade 30 sekunder efter mig. Min första tanke var "Nej, nej, nej! Inte bara 0,6 sekunder" och jag tänkte det inte bara utan ropade det även rakt ut. Men efter att ha fått komma tillbaka till hotellet coh tänka igenom min insatts under vecka så är jag givetvis otroligt nöjd, även om det bara var 0,6 sekunder.

Dagen där på gick stafetterna som även fick avsluta tävlingsdagarna nere i Liberec. I Sveriges lag hade vi sjukdom som spökade, så på sista sträckan fick skidskytten Emma Westerlund rycka in som reserv för Stina Nilsson. På första sträckan som var klassisk gjorde Håkan Emilsson en tapper insatts och växlade som femma 18 sekunder efter täten. Jag fick ett perfekt utgångsläge för att jaga och jaga var det jag verkligen gjorde. Visst kändes det att man tävlat tre tävlingar innan den här dagen, men försökte åka stort, avslappnat och utnyttja min teknik och det fungerade väldigt bra. Var i fatt ryskan som ryckt åt sig en ledning mot dom andra lagen i slutet av andra varvet och fick även en liten lucka innan växling, kunde alltså skicka iväg Rasmus Hörnfeldt på tredje sträckan i ledning strax före Ryssland. När Rasmus åkt sin sträcka otroligt bra så låg Sverige bra med i tätstriden, men på sista sträckan tappade vi alldeles för mycket för att kunna vara med och slåss om någon medalj. Tycker ändå att Emma gjorde det bra, att bara få veta dagen innan att man ska få åka i längdstafetten var som en chock för henne.

Nu laddar jag inför JSM som går i Boden till veckan, mer om det i bloggen då.


Kommentarer
Postat av: My

Skoj!

2011-03-07 @ 13:10:50
URL: http://myvestlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback