Norsk dominans här i Otepää



Det blev en rykande bra dag för dom norska juniorerna här i Otepää. Fyra medaljer tog norge hem, två guld, ett silver och ett brons. I min klass, damklassen slog norskorna på stort och tog hem de fyra första platserna med Ragnhild Haga i spetsen. Vi svenskor låg lite längre ner i listan, Johanna Meyer var bäst av oss på en 26:e plats 3 sekunder före mig. Jag tycker inte vi ska vara missnöjd, vi får tänka på att vi är ett ungt juniorlag, att 3 av oss som är uttagna är egentligen lite för unga(födda 93-94). Norskorna som var i täten är alla födda 1991. Jag, Madeleine och Stina har ju två respektive tre år kvar i juniorklassen.

Mitt lopp i ord. Innan start var jag så otroligt nervös, men jag såg fram emot att göra mitt premiärlopp i den svenska tävlingsdräkten. Kastade en blick upp på läktaren innan jag gled fram till startlinjen och där stod mamma och viftade med den svenska flaggan. Så med ett leende på läpparna ställde jag med på start. Första varvet på 2,5km banan var faktiskt riktigt roligt att åka, det var ett sådant tryck på på sidan om spåret som man inte får uppleva hemma i norrbotten på små tävlingarna. Andra varvet var mer en kamp mot mjölksyran som genom syrade hela kroppen. I mål kom jag i alla fall och en 29:e plats blev det i slutändan. Är rätt så nöjd med loppet, visst hade jag hoppats på mer, men jag är inte missnöjd.

Nu laddar jag om för dubbeljakten som går på söndag. Distansen startar med 5km klassisk åkning och sedan 5km skate. Det kommer bli två varv på två olika banor, en klassisk bana och en skate bana (samma som igår). Redan imorgon går nästa junior-lopp, då är det klassisk sprint som inte jag kommer delta i. Kommer stå på sidan om spåret och heja fram mina lagkamrater.


Kommentarer
Postat av: Benke

Hej Sofia och det gjorde du bra idag! Om 1-2 år är det du som står där överst på pallen i JVM!

2011-01-27 @ 21:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback