Vi slogs om medlajerna

Under gårdagen körde vi stafetter som fick avsluta en rolig och lärorik vecka i Estländska Otepää. Lag uppställningen inför gårdagens stafett såg ur så här: Första sträckan i klassisk stil åkte Evelina Settlin, andra sträckan i klassisk stil åkte jag, tredje sträckan skate åkte Madeleine Thorn och sista sträckan skate stod Johanna Meyer för.

När Evelina hade gjort en fantastisk bra startsträcka växlade hon till mig som trea endast 14 sekunder upp till ledning som hölls av Tyskland, på andra plats hade Norge växlat 9 sekunder före Sverige. Jag fick ett ypperligt läge till att jaga, startade även ganska precis samtidigt som Finland och Slovenien. Kände redan från start att jag var ganska mycket starkare än både finskan och slovenskan och la då in siktet på norskan som jag så ett par hundra meter framför mig. Att jag började plocka in en hel del sekunder la jag märkte till ganska tidigt i loppet som endast var 3,3km på varje sträcka. Efter cirka 1,5km var jag ikapp först tyskan sedan kom jag även upp i rygg på norskan. Måste berömma mina vallare som hade gjort ett kanon jobb denna dag, för mina skidor gjorde att jag även kunde plocka en del utför på norskan som låg framför mig i spåret. Kunde hålla norskans rygg ett tag, men in mot växling fick jag släppa ett par meter, men kunde ändå glädja mig åt att jag hade andra bästa sträck tid endast 3 sekunder efter den tre år äldre ryskan som nästan var ikapp vid växling. Var hela 7 sekunder för norskan som tog silver på söndagens dubbeljakt.

Både Madde och Johanna gjorde sitt bästa under dom två avslutande sträckorna och vi var med och slogs om bronsmedaljen nästan ända in i det sista. Det stod mellan Sverige och Tyskan, Johanna och sprint stjärnan Hanna Kolb. Johanna gjorde verkligen sitt yttersta men fick tyvärr släppa tyskans rygg cirka 1km från mål. I slutändan var vi bara 22 sekunder från att ta medalj på JVM. Jag är jätte nöjd med allas insatser och med tanke på att vi är ett så ungt lag så är jag nästan helt säker på att vi kommer att vara med och slåss där uppe fler gånger framöver.


Kommentarer
Postat av: farmor

Du kan då inte gjort det bättre stort grattis.Vi får

fira när du kommer hem.

2011-02-02 @ 09:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback