Fortsättningen på den fantastiska OS veckan

Fotograf av bilderna från loppen: Petr Kožíšek   Fotograf av pallen: Anders Byström

Tiden går fort, nu är det hela två veckor sedan jag var nere i Liberec på ungdoms-OS. Jag har redan berättat om den stora dagen då jag vann mitt guld, nu hade jag tänkt att berätta om hur det fortsatte dagarna därpå för det slutade inte vid ett guld.

Det var tisdag och dagen efter mitt första OS-guld,
som sprinten i den klassiska stilen skulle avgöras. Innan start var min målsättning att ge allt för att ta mig till en A-final, men redan efter prologen höjdes dessa mål. Prologen kunde jag ta hem 0,3 sekunder före Stina Nilsson, alltså dubbelt svenskt redan i prologen. Jag hade verkligen inte räknat med att vinna, men det gjorde mig ännu mer ivrig på att ta en till medalj efter måndagens guld. Fick även åka med startnummer ett i finalerna, för att att jag vann kvalet. 

Eftersom att jag och Stina var etta och tvåa i kvalet så skulle inte vi behövas mötas innan den avgörande finalen. Våra kvart- och semifinaler kunde vi ganska lätt ta hem segrarna i, men när vi väl stod på startlinjen i A-finalen visst jag att det skulle bli en tuff fajt. Redan från start tog Stina greppet om tävling, men sin blixtsnabba reaktionsförmåga och starka stakning. Uppför första backen kunde jag utmana henne, men efter en dåligt tagen kurva av mig i utförslöpan kunde jag se guldet fara  iväg i en flygande fart med Stina. Det skulle bli en kamp mellan mig och en norska om vem som skulle ta hem silvermedaljen, men ganska snabbt var den kampen avgjord eftersom att norskan olyckligt fällde i sig i en tajt kurva. I den sista slakmotan in mot upploppet gav jag allt för att kunna utmana Stina i en spurt, men nådde aldrig riktigt fram. Som syns på bilden ovan var jag ett par meter bakom henne, men ännu längre ner var det till Österrikiskan som blev trea. Dubbelt svenskt blev det, nästan lika roligt som att vinna guld!


Kommentarer
Postat av: elsa andersson

Det är sjuuk coolt att du tog Os-Guld!!! önskar det var jag ! :))

2011-07-18 @ 13:02:48
URL: http://elsaannakristina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback