JSM debut och guld



Bild 1: Simon Sveder  Bild 2: Norrbottens kurien  Bild 3: Piteå Tidningen


Min JSM debut kunde inte ha slutat på ett bättre sätt, igår vann jag distansloppet över 5km i klassisk stil. Innan loppet var jag otroligt nervös, jag ville så mycket och visste att jag kunde efter vinterns framgångar. Att det skulle bli seger hade jag givetvis hoppats på, men inget är klar innan alla åkare har passerat mållinjen.

Startade sist i min klass, så under hela loppet fick jag tider på hur jag låg till mot de andra åkarna. Fick positiva tider nästan hela varvet runt och mot slutet växte avståndet till dom andra efter varje uppförsbacke. I mål blev min segermarginal till tvåan hela 25 sekunder. Kan inte vara annat än nöjd, även om jag kände att jag hade ganska dåligt glid idag dock riktigt stabilt fäste. Det gick halv segt på platten, men i backarna kunde jag verkligen trycka på och det räckte ju hela vägen. Positiv överraskning måste jag säga var att Sara Nordstrand som går på samma gymnasium som mig i Sollefteå blev två i varan klass och i D19-20 blev det en trippel för Sollefteå skidgymnasium med Marika Sundin i spetsen.

Idag fortsatte JSM tävlingarna med sprint i fristil, för min del blev det en fjärdeplats efter en riktigt hårt spurtstrid mot Julia Svan som blev trea och Jonna Sundling som blev tvåa. Åt segraren Stina Nilsson fanns inget att göra åt även om vi plockade en del på upploppet. Även i prologen blev jag fyra, men kände mig riktigt seg. Men under finalerna vaknade jag till liv, speciellt i semin där vi till och med hade snabbare tid än i A-finalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback