Det jag lever för

... är skidåkningen till största del. Det finns alltid runt om kring mig och det går inte en dag utan träning eller planering inför träning. Många undrar säkert då hur mycket tränar per vecka? Jag tränar ungefär 7 timmar i veckan (ca 5 dagar), sedan kan det såklart bli mindre en vecka och mer en annan. All träning är effektiv träning, alltså all tid man står och pratar räknas för det mesta bort. Som mest har jag tränat ungefär 10 timmar och 45 minuter på en vecka, så mycket blir det endast när jag är i väg på läger och liknande.

En ganska rolig sak är på hösten några veckor före snön kommer, brukar folk fråga mig "Har du nu börjat med träningen?", själv skulle jag vilja skratta. Börjat med träningen? Tjaa, jag började någon gång i mitten av maj, så ja, jag har börjat med träningen. Men det är klart att det inte är så lätt att veta för en som inte riktigt hänger med hur mycket tid man måste lägga ner för att hålla sig högt upp i resultatlistorna. Nu när säsongen har satt igång så blir det 1-2 tävlingar per helg, men nu i början har det varit lite trögt. Många tävlingar har blivit inställda antingen pga snöbrist eller kyla.

Det bästa med sporten är nog alla nya kompisar jag har träffat, om jag aldrig hade åkt skidor så hade jag inte känt dom. Sedan är ju träningen i sig väldigt roligt och läger är nog roligast, det är ju då man kan umgås med alla. Tävlingar är en annan sysselsättning som tar stor del av helgerna, då får man visa hur bra man är efter all träning och man träffar även alla kompisar igen som man inte träffar så ofta.

Låter inte allt detta ganska roligt? Vissa gånger är det jätte jobbigt att ta sig ut och träna, men man är så nöjd när man har gjort det. Som ni kanske redan har räknat ut så tar denna sport nästan all min fritid, men det är värt det till var enda öre. Både för att träffa nya kompisar och kroppen mår bra av det. Jag hoppas i framtiden att ni ska få se mig i landslaget och kunna följa mig på TV, men det är en dröm som jag måste kämpa hårt för att nå. Nu till hösten börjar jag skidgymnasium och där hoppas jag på att kunna utvecklas ännu mer.

Fotograf: Robert Granström, Västerbottens folkblad

 


Kommentarer
Postat av: Igeland

Jag tycker att det är jättekul att åka längd, men det känns som en lite konstig sport att "börja träna" på riktigt lix. Men har man träningar i sin klubb, nä det har man inte va? Men hur går det till?

2010-01-08 @ 18:43:58
URL: http://igeland.blogg.se/
Postat av: Nene

Kul att du har en sådan passion för skidningen, har själv likadant för volleyboll :D Har nyss fått börja träna med A-laget (division 1) på en av deras träningar varje vecka, eller ja, det är bara provspel ännu men.. I hope for the best ;) Detta trots att jag har min längd emot mig (och mitt synfel som kan göra det lite svårt med avståndsbedömningen ibland..), så det bevisar att man kan bara man ger sig fan på det! Synd bara att vi bara har 2 träningar / vecka och att alla andra i mitt lag är ganska oseriösa.. Fast jag brukar träna med ett högstadielag och motionärerna också för att få ännu mer träning, så det kan bli upp mot 4 ggr i veckan + match de flesta helger :) Oj, nu babblade jag iväg mig, haha :D

lycka till med din skidning ^^ Skidade själv ganska mycket som yngre, fast det var mest på skoj, tävlade i poängtävlingar också, men det var nog också mest på skoj :P Skate kunde jag iaf XD

2010-01-08 @ 19:14:06
URL: http://anderssonirene.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Jag tycker det är roligt att läsa om människor som har drömmar. Och som vågar stå för dem, och låta en följa med på resan till målet. Jag hoppas verkligen du lyckas med att uppfylla din dröm. Lycka till!

2010-01-08 @ 20:02:24
URL: http://tussitussilago.blogg.se/
Postat av: PhotoByTherese

Jag har just lagt till dig på bloglovin, tänkte att det kanske var roligt att veta :)

2010-01-08 @ 20:24:03
URL: http://photobytherese.blogg.se/
Postat av: Marika

Wow, vad häftigt! Fortsätt kämpa mot ditt mål!



Själv är jag inte speciellt bra på längdskidor, tar mig knappt någon vart, haha. Däremot tycker jag väldigt mycket om slalom! :)

2010-01-08 @ 20:41:02
URL: http://www.dussi.se
Postat av: sofie

Hur tränar du när det inte är snö?? :S

2010-01-08 @ 21:42:01
URL: http://thatgeek.blogg.se/
Postat av: Sessan

Låter soligt. Fundera själv på att börja åka skidor fast inte på den nivån som du håller på med XD

2010-01-10 @ 18:24:23
URL: http://victoria87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback